Le CD "Cloche-Pied" du Trio LAm est toujours disponible via triolam@free.fr, lors des bals et concerts et sur AlbumTrad.

Chronique du CD dans TradMagazine n°136 : Envie de danser à la maison les soirs où il n'y a pas bal? Alors il faut vite découvrir le CD de Trio LAm. Ce groupe de bal folk basé à Paris est fort de ses diverses origines : Mathilde Lacaze, au violon, est originaire du Quercy, où elle a appris la musique traditionnelle. Antoine Leclercq est un fin guitariste rodé à la musique irlandaise dans les pubs parisiens. Pour clore le triangle musical, Ludovic Rio, à l'accordéon chromatique, vient du pays de Loudéac, où son adolescence a été bercé par la musique de fest-noz. Dès lors, pas si étonnant de voir avec quelle aisance les trois jeunes musiciens s'emparent et se régalent d'un répertoire très varié, pour le plus grand plaisir de nos oreilles et de nos pieds : bourrées de l'Artense ou d'Auvergne, mazurkas, polskas, valses, mais aussi rondes du Quercy, toujours finement arrangées, nous entraînent, à cloche-pied, dans un voyage musical dansé. Sans compter que les trois musiciens se sont entourés d'invités, dont la chanteuse Marianne Evezard. Le violoniste Basile Brémaud, en compagnie de Mathilde, rend un bel hommage violonistique à la bourrée d'Auvergne. Le banjoïste Olivier Sulpice agrémente quelques pistes de sa bonne humeur et de son énergie musicale. En prime, la pochette, réalisée par le dessinateur Olivier Chéné et dédiée à la danse, est réussie. Alors, en attendant de les voir sur scène, un bal folk à la maison en compagnie du Trio LAm, ça vous tente? Anne Girard

Français English Português Nederlands Italiano Català Español Occitan
Français English Português Nederlands Italiano Català Español Occitan

Nederlands - Onthaal | Presentatie | Muzikanten | Contact



Mathilde Lacaze : viool

Als achtjarige, vroegrijp en zelfverzekerd, haalde ze reeds het bloed van onder de nagels van haar orgellerares in haar dorpje Labathude: ze praatte meer dan ze speelde tijdens de les...

Op haar negende moet ze een instrument kiezen aan de muziekschool van Figeac. Ze valt voor de viool, enkel om er één te mogen aanraken. Maar - als blijk van haar toen al hevig temperament - weigert ze steevast haar toonladders te leren. Het geeft haar de gelegenheid om Xavier Vidal ontmoeten, die haar mentor wordt voor viool en gaandeweg de stijl en het repertoire van Quercy aan haar doorgeeft.

Na een aantal jaren dwarsfluit en een terugkeer naar de viool ontdekt Mathilde het trad-milieu in Toulouse en hier vallen de puzzelstukjes samen, met als gevolg: een overdosis aan festivals, dans en jam-sessies van traditionele muziek met de jonge muzikanten van Toulouse. Ze speelt in de balgroep "Los d'Enclos" en waagt zich zelfs aan de symfonische muziek in het symfonisch jongerenorkest van Munchen.

Einde 2004 komt ze aan in Parijs, wat het begin inluidt van haar samenwerking met Antoine, waarmee ze een duo vormt en folkbals animeert.

Eigenzinnig trekje : Mathilde heeft nogsteeds de gewoonte meer te praten dan te spelen... Hoewel ze heel veel speelt...


Antoine Leclercq : gitaar

Als gitarist, afgescheurd van een Picardische rockgroep, start Antoine Leclercq begin jaren 90 zijn omscholing die hem zo goed en zo kwaad als kan tot de traditionele Ierse muziek brengt.

Sindsdien beoefent hij intensief gitaar en mandoline binnen verscheidene min of meer "à l'improviste" samengestelde formaties. En vanzelfsprekend horen daar ook de onvermijdelijke jam-sessies in de Parijse en Ierse pubs bij

Na zijn ontmoeting met Mathildebesluit hij zijn begeleidingswerk uit te breiden tot andere traditionele muziek-stijlen, wat hem de gelegenheid geeft om van tijd tot tijd stiekem over te gaan naar een paar stevige rock riffs.

Eigenzinnig trekje : zeer goede ritmische ondersteuning zolang hij op veilige afstand wordt gehouden van de toog. Zo niet speelt hij akkoorden van het soort dat je niet gemakkelijk terugvindt in de handleidingen.


Ludovic Rio : chromatische accordeon

Afkomstig van Plémet, naast Loudéac in de Côtes d'Armor, begint de 10-jarige Ludovic Rio met chromatische accordeon. Al vlug leert hij de dansers te laten draaien op de dansvloer van musette bals, voor hem de ideale leerschool voor ritme en harmonie.

Deze multi-instrumentalist heeft meer noten op zijn zang: verschillende geloofwaardige getuigen zouden hem gezien hebben terwijl hij de tuba en de marimba hanteerde in de slagwerk fanfare van Plémet. Andere, indirecte getuigenissen omschrijven hem als jazz-liefhebber die schuif-trombone speelt.

Sinds het begin van de 21ste eeuw wijdt Ludo zich specifiek aan het chromatisch accordeon binnen de Bretoense muziek, met fest noz groepen les Ravageous, la Bande à Benny en Kafe Koefet.

Tijdens één van de jam-sessies ontmoet hij Mathilde en Antoine, die in hem onmiddellijk de derde musketier herkennen die ze misten om een volwaardig trio te vormen!

Eigenzinnig trekje : onnavolgbaar in het vinden van arrangementen, fijnzinnig en eclectisch op zijn instrument, gaat hij zonder verpinken over van een bourree tot een rumbaversie van de "Java Bleue".

Trio LAm - Trait
Contact : triolam@free.fr
Trio LAm - Trait